Astri & Merete har idémyldret og dels skrevet det følgende sammen
BLI KJENT MED SKOLEN DIN!
Opplegget er tenkt for vg1 nokså raskt etter skolestart.
Mål:
1) Bli kjent på skolen din
2) Sammensatte tekster i norsk, hva er det, hvordan skape?
3) Samarbeidslæring
Kommentar til målene:
Med dette opplegget slår vi flere fluer i en smekk
· elevene blir kjent på sin nye arbeidsplass (innholdet i arbeidet)
· de blir bedre kjent med hverandre fordi arbeidsformen vil være friere (arbeidsformen)
· de vil få trening i å jobbe sammen (jfr læreplan, generell del)
· de vil jobbe med norskfaglige mål (jfr læreplan i norsk om sammensatte tekster)
Det er naturlig å legge vekt på å utvikle et godt sosialt miljø når man starter med en 1. klasse. Min erfaring er at det er lettere å gjøre dette når man også fyller opplegget med et faglig innhold.
Verktøyhjelpemidler
1) Lærebok (teori)
2) Alle har bærbar pc
a. For å skrive tekst
b. Redigere bilder og lyd vha jumpcut.com
3) Digitalt kamera (ev også videokamera)
Kommentar:
Meningen er å gi elevene et begrepsapparat knyttet til sammensatte tekster, og deretter prøve å skape en slik tekst selv. Vi må regne med at elevene møter med svært ulik erfaring med denne type tekstproduksjon. Derfor kan det være lurt å på forhånd ha kartlagt elevenes kunnskaper om data, og sette sammen grupper på en slik måte at muligheten for gruppa til å lykkes i å skape et ok produkt, er størst mulig. Fordi opplegget er tenkt som en del av ”bli-kjent-prossessen”, tror vi der er lurt å sette av litt god tid.
Annet som må tenkes ut før igangsetting:
Tidsplan, presentasjonsform, grupper, hva trengs av ”kursing” (jumpcut o.l) osv
Har noen der ute noen kommentar?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Hei,
det er et spenstig opplegg dette!
Hva jeg mener er bra: Jeg synes også det er bra med felles arbeid/aktiviteter den første stunden.
Hva som blir utfordringene: Etter selv å ha gjennomført et opplegg med Jumpcut, ser jeg at dette er arbeidskrevende. Ikke bare skal elevenes forkunnskaper hva IKT angår, kartlegges, det er en god del teori angående sammensatte tekster som må tilegnes. For å skape en god multimodal tekst, må elevene lære seg hva som gjør en slik tekst god. Og det er ikke bare, bare. Jeg er derfor skeptisk til om ikke et slikt opplegg som et bli-kjent-opplegg er for faglig ambisiøst.
Lennart
Ja, det kan være ambisiøst. Men man må kanskje kaste seg utpå noen ganger? Jeg likte poenget med å lære terminologien - fagtermene er viktige redskap for forståelsen.
For et flott tittelbilde. Da kjenner du kanskje Jan Henrik?
Legg inn en kommentar